משרד עורכי דין - אביב טסה - התחדשות_עירונית_למה_זה_כדאי

התחדשות עירונית – למה זה כדאי?

בוודאי שמעתם בשנים האחרונות את המונח התחדשות עירונית. קשה שלא, שהרי זהו אחד הנושאים החמים בעולם הנדל”ן כיום. במאמר שלפניכם, נסביר בקצרה מהי בעצם התחדשות עירונית, האם כדאי לכם להצטרף למסע הזה ומדוע חשוב כל כך לא לצאת לדרך ללא עורך דין התחדשות עירונית מקצועי ומנוסה לצידכם.

התחדשות עירונית – למה הכוונה?

כשמה כן היא, התחדשות עירונית מחדשת אזורים עירוניים בישראל. התוכניות השונות שלה, עליהן מיד נפרט, פונות לשכונות עירוניות וותיקות ברחבי הארץ, אשר הוזנחו לאורך השנים. אלו פועלות לחידוש בנייני המגורים, ייעול התשתיות הקיימות והרחבת שירותי הקהילה בשכונות על מנת ליצור חיי מסחר וחברה טובים יותר. הדבר נעשה באמצעות שני הליכים: פינוי בינוי ותמ”א 38. במסגרת מיזם של פינוי בינוי, מפונים כמה בנייני מגורים, לעיתים שכונה אחת שלמה, בנייני המגורים נהרסים ונבנים מחדש.

בעלי הדירות מקבלים דיור חלופי בתקופת הבנייה ובסיומה, שבים הם לדירה גדולה יותר, בבניין חדש ובסביבת מגורים משודרגת. מסלול תמ”א מתחלק לשני סוגים: תמ”א 38/2 המבוססת על אותם עקרונות של פינוי בינוי, אך במסגרתה מתבצעים הריסה ובנייה מחדש של בניין בודד ולא של שכונה שלמה. הליך תמ”א 38/1 הוא חיזוקו של מבנה מגורים קיים ללא הריסה ובנייה מחדש. ומי מממן את כל זה? לצורך כך, נרקמת עסקת נדל”ן בין בעלי הדירות לבין יזם, כאשר לכל אחד מהצדדים עסקה זו יכולה להיות כדאית מאוד. חשוב לציין, כי בכל הליך של התחדשות עירונית, יש צורך בייצוג משפטי של עורך דין מקרקעין אשר זהו תחום התמחותו.

למה כדאי להצטרף?

כאמור מעלה, הליכי התחדשות עירונית מתממשים באמצעות עסקה בין בעלי דירות לבין יזם. מה מקבל כל אחד מהם ומדוע כדאי לו להצטרף? ובכן, בין אם מדובר על הליך של פינוי בינוי ובין אם על פרויקט של תמ”א 38, בעלויות ההליך נושא היזם. תמורת ההשקעה הכספית הגדולה שלו, הוא מקבל מהדיירים את זכויות הבנייה שלהם. באמצעותן הוא יבנה מספר יחידות דיור והרווח ממכירתן מהווה את התמורה שלו מהפרויקט. ככל ששווי הקרקע עליה מדובר יקרה יותר, כך הפוטנציאל הכלכלי של ההליך עבור היזם גדול יותר. ישנם גם רכיבים נוספים המשפיעים על כדאיות העסקה, עליהם יתייעץ היזם עם עורך דין התחדשות עירונית, כדוגמת אחוז הסכמת הדיירים לפרויקט, האם ישנו דייר סרבן וכיו”ב.

מדוע כדאי לבעלי הדירות להצטרף? אלו יקבלו דירה חדשה, בעלת שטח גדול יותר הכוללת בדרך כלל תוספת של מרפסת וממ”ד. כמו כן, בניין המגורים עצמו משודרג באופן מהותי. הקבלן המבצע יבנה לובי חדש, תתווסף מעלית לבניין, הגינה תחודש וכיו”ב. מלבד השיפור באיכות החיים של הדיירים, כל השינויים האלו משביחים את ערכה של הדירה בעשרות אחוזים וזאת ללא כל השקעה כספית מצד בעלי הדירות. עוד חשוב לציין, כי במסגרת התחדשות עירונית, בנייני המגורים עוברים חיזוק על מנת שיהיו עמידים בפני רעידת אדמה.

ליווי משפטי של עורך דין התחדשות עירונית

מן האמור לעיל אנו למדים כי בהליכי התחדשות עירונית כדאיות כלכלית רבה לשני הצדדים. בעלי הדירות מקבלים נכס גדול יותר, חדש ומושבח בעשרות אחוזים, ללא עלות מצידם. היזם המממן את הפרויקט, מקבל זכויות בנייה באמצעותן יבנה דירות חדשות וימכור אותן. אם כל זה נשמע לכם אטרקטיבי, אתם צודקים, אך בד בבד, חשוב לדעת כי מדובר בהליך מורכב וארוך מאוד, בעל היבטים משפטיים נרחבים. לכן, אם הנכם שוקלים להצטרף לאחד הפרויקטים של התחדשות עירונית, פנו אל עורך דין מומחה בתחום זה, אשר יעניק לכם ליווי משפטי מקצועי כבר מן השלבים המוקדמים ביותר. תפקידו של עורך הדין הוא לוודא כי הלקוח מקבל את התמורה הטובה ביותר לעסקה וכי זכויותיו מעוגנות באופן מלא במסגרת ההסכם בין הצדדים. פרויקטים של התחדשות עירונית הם הליכים מרובי שלבים ועל כן יפעל הוא לקידומם באופן היעיל ביותר, ייתן מענה למחלוקות או בעיות שעולות לאורך ההליך ויביא לסיומו המוצלח ומשביע רצון עבור הלקוח.

שתפו את המאמר לחברים:

Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook
דילוג לתוכן