חניה בתמ”א 38

מהותה של תכנית מתאר ארצית לחיזוק המבנים מפני רעידות אדמה השגורה בפי כל, תמ”א 38, הינה חיזוק המבנים קיימים מפני רעידות אדמה. לצד חיזוק מבנים כך שיוכלו לעמוד ברעידת אדמה וכאמצעי מיגון בטחוני, עומדים יתרונות נוספים כגון הרחבת הדירות הקיימות, על ידי הוספת ממ”ד ולעיתים אף מרפסת.

בנוסף ליתרונות אלה, תמ”א 38 אף דורשת הצגת פתרון חניה לכל אחת מהדירות החדשות העתידות להיבנות בבניין.

נושא החניה הינו נושא בעל חשיבות מכרעת בימינו היות וחניה הפכה להיות מצרך נדיר שקשה למצוא, בעיקר בערים הגדולות שם נראה כי מדובר במצרך שאין כמעט להשיגו וחיפוש אחר חניה הפך להיות משימה בלתי אפשרית העולה בזמן ובעצבים ושלא לדבר על דלק .

מסיבה זו דרש המחוקק בהוראות התמ”א כי בבוא היזם/קבלן לממש את התכנית ולבנות דירות חדשות על בניין אשר חיזק, עליו לדאוג ליצירת פתרונות חניה לדירות החדשות. דרישה זו נועדה לפתור בחלקה את בעיית החניה, ולכל הפחות לנסות שלא להחריף אותה.

לחנייה חשיבות מכרעת ליזמי/ קבלני תמ”א 38. ראשית, עד לפי חצי שנה, היזם/ קבלן היה מקבל את היתר הבניה לו כל כך ציפה רק במידה ומצא פתרונות חניה לכל דירה חדשה שבנה בפרויקט. שנית, העובדה כי כיום חניה הפכה להיות מצרך נדיר אשר לא קל למצוא אותו ברוב רובן של ערי המרכז, הרי שבמקרה שבו היזם/ קבלן מוכר דירה ללא חניה, ערכה יורד. לא זו אף זו, לעיתים אנשים יירתעו ואף יסרבו לרכוש את אותה הדירה וזאת בשל העובדה שהיא נמכרת ללא חניה צמודה, ל אחת כמה וכמה כשמדובר בדירות יוקרה.

ביוני 2012, אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את תיקון מס’ 2 לחוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), התשע”ב- 2012. אחד מהשינויים הבולטים והמשמעותיים ביותר של תיקון זה הינו זה הקובע, כי מוסד התכנון לא יתנה מתן היתר לביצוע עבודות ברכוש המשותף, לפי תמ”א 38, בהתקנת מקומות חניה נוספים אם מצא, כי לא ניתן להתקינם בתחום המגרש ומאפשר חיוב היזם המבקש את ההיתר בהשתתפות בהתקנת מקומות חניה בחניון ציבורי, קרי במקום פתרונות חניה פיזיים, עומדת ליזם כיום האפשרות לשלם לרשות המקומית כופר חניה.

כופר חניה, מהו?

המדובר בסכום כסף שהרשות המקומית גובה מיזם/ קבלן/ משפץ המרחיב דירתו, למטרת בניית חניון ציבורי במקרים בהם לא עמד היזם/ קבלן/ משפץ בהוראות החוק המחייבות בניית מקומות חניה או הוספת חניות לדירות החדשות המתווספות לבניין.

עו”ד אביב טסה הינו עורך דין תמ”א 38, עורך דין מקרקעין, עורך דין קבוצת רכישה, עורך דין נדל”ן, עורך דין בתים משותפים, ממשרד עו”ד אביב טסה המתמחה בתחום המקרקעין על היבטיו השונים וביניהם: תמ”א 38, פינוי בינוי, בתים משותפים, סכסוכי שכנים, תכנון ובניה, הפקעות, עסקאות מכר ורכישה, קבוצות רכישה, עסקאות קומבינציה, ייצוג בבתי המשפט והטריבונלים השונים ועוד.

המאמר נכתב על ידי משרד עורכי דין – אביב טסה.
עו”ד אביב טסה – עורך דין מקרקעין, מיסוי מקרקעין והתחדשות עירונית.

שתפו את המאמר לחברים:

Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook
דילוג לתוכן