משרד עורכי דין - אביב טסה - חשיבות_של_עורך_הדין_בפרויקט_התחדשות_עירונית

חשיבותו של עורך הדין בהתחדשות עירונית

בהליכי התחדשות עירונית זקוקים הצדדים לייצוג משפטי מקצועי. במסגרתו, ידאג עורך הדין לתנאי העסקה המיטביים, להסכם המעגן היטב את זכויות הצד אותו הוא מייצג והוא יעמוד איתנה על האינטרסים של הלקוח לאורך כל שלבי ההליך, מתחילתו ועד סיומו.

חשיבות הייצוג המשפטי

בתחום המקרקעין, הליך התחדשות עירונית הוא בין המורכבים ביותר. ישנן סיבות רבות לכך, ביניהן: סדר הגודל של הפרויקט, העובדה כי הוא נמשך מספר שנים, מספר הגורמים השלישיים המעורבים בהליך והפוטנציאל הכלכלי האדיר שבו לצד הסיכונים הקיימים. מסיבות אלו ורבות אחרות, כל אחד מן הצדדים לעסקה, בעלי הדירות מחד והקבלן מאידך, זקוקים לייצוג משפטי מקצועי של עורך דין התחדשות עירונית. תפקידו יהיה ראשית כל, לייעץ בדבר כדאיות העסקה על פי הנתונים השונים. לאחר שהתקבלה החלטה על יציאה לדרך, ינהל הוא משא ומתן על תנאי העסקה, יטפל בהליכי הבירוקרטיה הנלווים להליך, יערוך את ההסכם בין הצדדים, יסייע בבחירת בעלי המקצוע הרלוונטיים ובכל יתר ההיבטים המשפטיים של הפרויקט. נדגיש, כי פנייה לעורך הדין כדאי שתיעשה בשלב המקדמי ביותר, על מנת להימנע מקבלת החלטות וביצוע פעולות שאינן לטובתם של בעלי הדירות או הקבלן.

בחירת עורך דין התחדשות עירונית

אם כן, אנו מבינים כי לייצוג משפטי הולם יש תפקיד מרכזי מאוד בפרויקטים של התחדשות עירונית. עתה עולה השאלה, כיצד בוחרים נכונה את עורך הדין. להלן שלושת הפרמטרים המרכזיים החשובים לעניין זה:

1. מומחיות וניסיון בתחום: אין די בכך כי עורך הדין עוסק בתחום המקרקעין, אלא יש לוודא כי הנו מתמחה באופן ספציפי בתחום ההתחדשות העירונית. כמו כן, יש לפנות למשרד בעל ניסיון מקצועי רב שנים ואשר ליווה בהצלחה פרויקטים קודמים.
2. שקיפות מול הלקוח: עורך דין טוב ומהימן עובד בשקיפות מול הלקוח, מעדכנו בצעדים המתוכננים ונוטע בו ביטחון כי ענייניו מטופלים באופן מקצועי ושקול.
3. כימיה טובה: בהליך של התחדשות עירונית, יש שיתוף פעולה הדוק וממושך בין הלקוח לבין עורך הדין. לכן חשוב מאוד כי תהיה כימיה טובה בין הצדדים אשר תאפשר תקשורת פתוחה ויעילה.

ייצוג משפטי לדיירים

כאשר עורך דין התחדשות עירונית מייצג את בעלי הדירות, יינתן דגש על כמה נושאים. למשל, היקף התמורה שיקבלו בעלי הדירות מהקבלן: גודלה של הדירה החדשה, אילו תוספות בנייה יהיו בנכס, שיפוץ הבניין עצמו המשפיע גם הוא על השבחת הדירות וכיו”ב. ראוי לציין, כי הדבר תלוי בחלקו במשא ומתן מול הקבלן, אז יפעל עורך הדין לקבלת התנאים המיטביים ובחלקו באישורים של העירייה או הרשות המקומית אשר צריכה לתת את היתר הבנייה לקבלן. נושא נוסף וחשוב מאוד הוא קבלת ערבויות מספקות מהקבלן, כך שאם מסיבה כלשהי הוא לא ימשיך בעבודות הבנייה, כספם יהיה מוגן. עורך הדין ידאג גם לכך כי ההסכם שייחתם בין הצדדים יעגן כהלכה את זכויותיהם של בעלי הדירות.

ליווי משפטי לקבלן

כפי שציינו, לקבלת ייצוג משפטי מקצועי יש חשיבות גדולה מאוד גם עבור הקבלן. במסגרתו, עורך דין מקרקעין יעניק לקבלן ראשית כל, ייעוץ בדבר כדאיות העסקה. זו תלויה ברכיבים שונים, לרבות בשווי הקרקע, אשר יקבע את הרווח שיוכל הקבלן להפיק ממכירת הדירות שיבנה. כן ישנה משמעות גדולה להתנהלותה של הרשות המקומית היות שהקבלן תלוי בה למתן היתר הבנייה. האם ישנם דיירים סרבנים בפרויקט, גם זהו שיקול מהותי בשאלת כדאיותה של העסקה. עורך הדין יטפל בהליכים הבירוקרטיים המרובים עבור הקבלן, ייעץ בעניין הליווי הבנקאי הנדרש לפרויקט, ידאג לאיסוף החתימות מן הדיירים, ינהל את המשא ומתן להשגת התנאים הטובים ביותר במסגרת ההסכם בין הצדדים ועוד.

שתפו את המאמר לחברים:

Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook
דילוג לתוכן