מה לבדוק לפני קניית דירה?

שוק הנדל”ן בישראל בוער, זה המצב לא מעט שנים, ונראה ששום דבר לא הולך לעצור או לפוצץ את הבועה הזו. כולם מדברים כל הזמן על נדל”ן, איפה המחירים סבירים יותר, מי קנה עכשיו דירה, מי לקח משכנתא, ומי חנוק עם השכירות. כשזו הסיטואציה, כל מי שמוצא דירה טובה שמתאימה לו ממהר מייד לקנות אותה, כי ברור לו שיכול להיות שהמחיר של הדירה יקפוץ תוך זמן קצר מאוד. למרות הפיתוי המובן מאליו לסגור במהירות את עסקת הרכישה ברגע שמצאתם דיל טוב, כדאי מאוד לעצור רגע ולבדוק כמה דברים חשובים. אין ספק שדירה טובה במחיר טוב זו הזדמנות משמעותית שיכול להיות שלא תחזור, אבל מצד שני, אתם לא רוצים להסתבך עם נוכלים או רמאים.

 

הבדיקה הראשונה – מי מוכר לנו את הדירה?

כפי שהמליץ לנו עורך דין מקרקעין, הדבר הראשון והבסיסי ביותר שצריך לבדוק הוא מי האדם שמוכר לנו את הדירה, והאם הוא בכלל הבעלים של הנכס? נכון שעצם השאלה מפתיעה מאוד, והרבה מאוד אנשים בכלל לא חושבים לשאול אותה, אבל זה בדיוק מה שמביא את הנוכלים והרמאים. כדי לוודא שהאדם שעומד איתכם בקשר הוא הבעלים של הדירה תבקשו ממנו לראות את תעודת הזהות שלו, ואת מספר הזהות שלו תשוו למספר הזהות של מחזיק הנכס שמופיע בטאבו.

חוץ מהבדיקה הראשונית הזו, אנו ממליצים לכם לברר קצת לעומק על האדם. נסו לדבר עם שכנים נוספים, אם מדובר על דירה שהגיעה בירושה בקשו את צו הירושה. מעבר לזה, אפשר כמובן לחפש את האדם ברשתות החברתיות השונות.

 

הבדיקה השנייה – זיהוי הדירה במדויק

כמו שלכל בן אדם במדינת ישראל יש מספר תעודת זהות ייחודי שאין לאף אדם אחר, גם לדירות יש מספר ייחודי להן. ברגע שיהיה לכם את מספר הזהות של הדירה, כלומר, את הטאבו שלה, תוכלו לגשת לכל המידע שקיים עליה אצל רשויות המדינה. תוכלו לברר מהו המעמד של הדירה, מהן זכויות המוכר, האם הדירה הזו קשורה להתחייבויות כלשהן או שיש עליה צווים? האם יש לדירה נכסים או שטחים נוספים שצמודים אליה כמו חנייה, מחסן, או חצר, והאם ניתן לבנות ולהרחיב את הדירה.

כדי לבצע את הבדיקה הזו כנסו לאתר האינטרנט של המרכז למיפוי ישראל, ובו תוכלו למצוא את מספר הגוש חלקה של הדירה. ברגע שיש לכם את המספר תוכלו לבדוק באתר האינטרנט של משרד המשפטים היכן ניתן למצוא את המידע הרלוונטי עליה. האופציות הן: רשות מקרקעי ישראל, חברה משכנת, או טאבו.

 

הבדיקה השלישית – הבניין

אם הדירה שעליה מדובר היא דירה בבית דירות, או חלק מבית משותף, יש עוד דברים שצריך לבדוק. כדאי לפנות לרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין, ולבקש מהם את התיק של הבית המשותף. בתיק יש תשריט מדויק, שאותו תוכלו לבדוק אל מול המציאות בשטח.

אם לדירה אמורה להיות חנייה צמודה, ואין לה, זה מעורר שאלה. אם מדובר על בית דירות משותף קראו את התקנון שלו, הבינו כיצד מתקבלות החלטות, איך החיים המשותפים מתנהלים, ואילו שטחים צמודים לבניין.

סיכום

אין ספק שלמצוא דירה טובה שמתאימה לצרכים שלכם, במחיר נוח שאתם יכולים לשלם, זה לא דבר פשוט. מסיבה זו, ברור שברגע שמוצאים דירה כזו יש פיתוי גדול ורצון עז לרוץ קדימה ולסגור את העסקה.

אבל, לפעמים המחיר הזול והנוח צריך להדליק לנו נורות אזהרה, וכאן התקדמות זהירה ואיטית עם כל הבדיקות, היא זו שיכולה למנוע הפסדים גדולים ועוגמת נפש מרובה. אם אתם לא ממש רוצים להתעסק עם כל הבירוקרטיה, תוכלו להיעזר כמובן באיש מקצוע: עורך דין קניית דירה שיטפל בדברים על הצד הטוב ביותר.

משרד עורכי דין – אביב טסה

משרד עורכי דין אביב טסה הוא הכתובת הראשונה לכל מי שנמצא בתהליך של קניית דירה וצריך עורך דין. מדובר על משרד עם המון ניסיון וידע מקצועי בעולם המקרקעין, מכל הזוויות וההיבטים שלו.

המשרד מחזיק ברזומה מכובד ביותר של עשרות פרויקטים שהושלמו בהצלחה, יחד עם עוד פרויקטים רבים שנמצאים בשלבי הסיום הסופיים שלהם. כל לקוח של המשרד מקבל מענה אישי מלא, תוך הקפדה על מסירות וטיפול יסודי ומקיף.

שתפו את המאמר לחברים:

Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook
דילוג לתוכן