מס רכישת דירה

החלטתם לרכוש דירה? בשעה טובה! שימו לב כי קנייה זו חייבת במס הנקרא מס רכישת דירה. סכום המס נקבע בעיקר על פי שוויה של העסקה ועל כן מדובר בסכום משמעותי מאוד, אשר יכול אף להשפיע על כדאיותה. משכך, מומלץ להיוועץ מבעוד מועד עם עורך דין מקרקעין טרם קניית הנכס על מנת שיבחן אם הנכם זכאים לפטור או להנחה בשיעור המס.

עו"ד מקרקעין - כיצד נקבע שיעור המס?

שיעור מס רכישה אשר יוטל על הקונה לשלם בעת רכישת דירה נקבע על פי שני רכיבים: סוג העסקה בה מדובר ושוויה, אשר תכניס את הרוכש למדרגת מס מסוימת. הרציונל שבכך הוא לאפשר מיסוי דיפרנציאלי, אשר נועד לממש צדק חברתי וכלכלי. כלומר, ככל שאדם רוכש נכס יקר יותר, כך יוטל עליו מס רכישת דירה גבוה יותר ולהפך, רכישת דירה זולה, תטיל חיוב מס נמוך על הקונה. יצוין כי מס זה מוטל על כל קנייה של נכס מקרקעין, לרבות נכס מסחרי ומשק חקלאי, אך אנו מתמקדים במס רכישה בגין קניית דירה.

BDi CODE
נשמח להיות בקשר

רכישת דירת מגורים יחידה

ישראל מבקשת לעודד את תושביה להיות בעלי דירות מגורים ולצורך כך, מעניקה לרוכש יחיד הקונה דירת מגורים יחידה פטור מתשלום מס רכישת דירה. זאת כאשר שווי הדירה הנו עד סך של 1,744,505 שקל ( הסכומים מתעדכנים מעת לעת) לאחר סכום זה, ישנן מדרגות מס של 3.5%, 5%, 8% ו10% אליהן ישתייך הקונה בהתאם לערכו הכספי של הנכס. חשוב לציין, כי רשות המיסים מפרשת את המונח “יחיד” גם כאשר מדובר על תא משפחתי של בני זוג וילדים מתחת לגיל 18. כלומר, אם לבן או בת הזוג יש דירה בבעלותם, הרוכש לא ייחשב כבעל דירה יחידה ולא יוכל ליהנות מהפטור כאמור.

דירת מגורים נוספת

בשונה מסיטואציה של קניית דירת מגורים יחידה, אז מבקש המחוקק לעודד ריבוי רכישות, על ידי הפחתת חבות המס על הקונה, הרי ששיעור מס רכישת דירה נוספת, הוא גבוה. המדינה קבעה כך במטרה לצמצם את היקף הקנייה של דירות להשקעה ולצורך זאת, אף העלתה את שיעורי המס של רכישת דירה נוספת. עם זאת, עסקה זו עדיין כדאית מאוד ולכן שוק הדירות להשקעה ממשיך לפעול פחות או יותר באותם ממדים. בעת רכישתה של דירת מגורים נוספת, יש 2 מדרגות מס בלבד: עד הסך של 5,340,425 שקל, ישלם הקונה 8% מס רכישה ומעל סכום זה שיעור המס עומד על כ10%.

משרד עורכי דין - אביב טסה - מס רכישה

קבלת פטור או הנחה מתשלום בעזרת עו"ד מקרקעין

מי שנקבעה לו נכות צמיתה מביטוח לאומי ( שיעור הנכות משתנה על פי סוג הפגיעה) זכאי לפטור מתשלום מס רכישת דירה, במדרגת המס הראשונה, בעת קניית דירה יחידה בשווי עד 2,500,000 ש”ח. המשמעות היא כי עד הסך של 1,744,505 ש”ח לא ישולם מס רכישה ועל החלק שנותר ישולם מס רכישה בשיעור של 0.5% . כמו כן, ישנן אוכלוסיות נוספות אשר זכאיות להנחות שונות בתשלום המס, כגון: עיוורים ולקויי ראיה, ניצולי שואה, נכי צה”ל וכדומה.

פנייה לייעוץ משפטי - עו"ד מקרקעין

רבים מרוכשי הדירות אינם מודעים, בעת קבלת החלטה על קניית דירה, על קיומו של מס רכישה. יתרה מזאת, הם אינם יודעים עד כמה עלותו משמעותית ומשפיעה על כדאיותה הכלכלית של העסקה. למעשה, ניתן להבין מהאמור לעיל, כי מדובר באחוזים לא מבוטלים משווי העסקה. על כן, ככל שאנו רוכשים דירה יקרת ערך יותר, אנו צפויים לשלם מס רכישת דירה גבוה יותר. מכאן, החשיבות הרבה של פנייה לייעוץ משפטי מקצועי של עורך דין מקרקעין, אשר יבחן האם קיימת זכאות לפטור או להנחה מן התשלום. זה, כאמור, יכול להתבסס על סוג העסקה, למשל, רכישת דירה יחידה, על שוויה של הדירה, או על השתייכות הקונה לאוכלוסייה זכאית.
המאמר נכתב על ידי משרד עורכי דין – אביב טסה.
עו”ד אביב טסה – עורך דין מקרקעין, מיסוי מקרקעין והתחדשות עירונית.

למה אנחנו?

ניסיון

מעל 20 שנות ניסיון בתחום

מקצועיות

ליווי אישי ומקצועי לכל אורך הדרך

שירות

זמינים לשירותכם במהלך התהליך

איכות

צוות המשרד מיומן איכותי ואמין

אספקה

התחייבות לעמידה בזמנים

טכנולוגיה

שימוש באמצעים טכנולוגיים חדשניים

לקוחות ממליצים
ראובן הרשקוביץ
ראובן הרשקוביץ
63 סקירות
קרא עוד
המשרד המקצועי ביותר לתמ"א 38
Barry Ravid
Barry Ravid
142 סקירות
קרא עוד
משרד מצויין
Meir Giles Hazon
Meir Giles Hazon
159 סקירות
קרא עוד
משרד עורכי דין מוביל בתחום הנדל"ן
שגיא לביאוב
שגיא לביאוב
קרא עוד
ערן יצחק
ערן יצחק
192 סקירות
קרא עוד
Ido Bahbut
Ido Bahbut
קרא עוד
הקודם
הבא
מס רכישת דירה - שאלות ותשובות
האם יש מס רכישה על הדירה הראשונה?

מס רכישה לא משולם על הפרש מסוים כמו מס שבח, והמס מוטל על מלוא הסכום שאיתו הרוכש קונה דירה. אך ישנה הבחנה מסוימת בין רוכשי נדל”ן ובין אנשים פרטיים. על הדירה הראשונה ברוב המקרים מס הרכישה הינו…

האם משקיעים בנדל"ן משלמים יותר מס רכישה?

רשות המיסים עושה הבחנה מאוד ברורה בין משקיעי נדל”ן ובין אנשים פרטיים שרוכשים דירות אחת לכמה שנים. מהסיבה הזאת באופן טבעי ישנו הבדל בין מס רכישה לאנשים פרטיים ובין מס רכישה למשקיעי נדל”ן. משקיעי נדל”ן צריכים לשלם…

האם יש מס רכישה על קרקע בלבד?

לא מעט רוכשים פרטיים או אנשי נדל”ן מעדיפים לרכוש קרקע על פני דירה קיימת, והם נוטים לבדוק האם יש מס רכישה גם על קרקע. נציין כי קיים מס רכישה על קרקע בלבד, אך מן הסתם שהוא שונה מהמס על דירה. המס על קרקע הינו…

דילוג לתוכן