התפקיד של עורכי דין בתהליכי התחדשות עירונית

התפקיד של עורכי דין בתהליכי התחדשות עירונית

פרויקטים של התחדשות עירונית נועדו לחדש את הרקמה העירונית ברמה המבנית, הכלכלית והחברתית. בין היוזמות שתחת הכותרת ‘התחדשות עירונית’ ניתן למנות: פינוי בינוי, תמ”א 38 והתחדשות בניינית. בכל הפרויקטים הללו נעשים דיירי הבניין לשותפים מלאים התוכנית כשהם מפקידים את הנכס שלהם בידי היזם לטובת שיפוץ והרחבה. מה תפקידו של עורך הדין בתהליכים אלו ומה חשיבות מעורבותו למימוש האינטרסים של הדיירים?

עורך דין התחדשות עירונית

תפקידו של עו”ד כולל בתוכו מגוון תחומים והוא משתנה לפי סוג הפרויקט תחת המטרייה של התחדשות עירונית. למרות זאת, ניתן לחלק את תפקידו של עו”ד התחדשות עירונית לחלקים מרכזיים המאפיינים את עבודתו בצורה בולטת:

הגנה וליווי משפטי

תפקידו של עו”ד התחדשות עירונית בדומה לעבודתו של כל עו”ד מתחום המקרקעין, קשורה בנושאים משפטיים שונים בתחום הנכסים. בין תחומי התמחותו נוכל למנות: עריכת חוזה התחדשות עירונית, רישום בטאבו עמידה על זכויות דיירי הפרויקט, עמידה על עקרונות חוקיים, שמירה על לוחות זמנים כמתבקש ועוד.

תפקיד בעל אופי מסחרי

לעו”ד מקצועי בתחום ההתחדשות העירונית חייב להיות ידע רב בעולם המסחר שכן מתפקידו לדאוג לבחינת הצעות היזמים בפרויקט, ניהול משא ומתן עם דיירים במבנה וניהול משא ומתן מול היזמים, כל זאת בנוסף לתפקיד המשפטי הבסיסי.

דיירי הבניין הנוטלים את שירותיו של עו”ד התחדשות עירונית סומכים עליו ומפקידים בידיו את האחריות לשמירה על הנכס שלהם והשבחתו ככל הניתן.

אז איך בוחרים עו”ד התחדשות עירונית?

לבחירה של עו”ד התחדשות עירונית ישנה משמעות רבה לגורל הפרויקט כך שחשוב לבצע בחירה מושכלת לאחר מחקר מעמיק. להלן הפרמטרים החשובים בבחירת עו”ד התחדשות עירונית:

בחירת עו”ד מקצועי

ליווי פרויקטים בתחום המקרקעין בכלל והתחדשות עירונית בכלל ודרש הבנה מעמיקה וידע רב בעולם המשפט תוך התמחות בנושאים משפטיים ומסחריים שונים. כאן נחוצה רמת מקצועיות גבוהה שעשויה להשליך על כדאיות הפרויקט במידה רבה.

בבחינת עו”ד התחדשות עירונית חשוב לתת את הדעת על היותו בעל הכשרה לעיסוק בתחום המקרקעין לרבות התמחות בעסקאות מורכבות, ידע במיסוי, חוזי מכר ועוד.

בחירת עו”ד אנושי

ליווי עו”ד התחדשות עירונית אורך תקופה ארוכה, ולמעשה, למשך כל זמן הפרויקט. אי לכך, למידת אדיבותו וסבלנותו השפעה רבה על האווירה בכל התקופה. יש לדאוג לשכירת איש מקצוע בעל יכולות תקשורת מפותחות שינהל קשרים נעימים עם הדיירים וידע להתנהל עם הגורמים השונים באנושיות ובאסרטיביות.

שימו לב לפרמטר נוסף שחשוב מאוד לבחון בבחירת עו”ד מקרקעין לפרויקט התחדשות עירונית: זמינות. יש לבחור בעו”ד בעל פניות ויכולת הקשבה לדיירים כך שייענה לכל פנייה של דייר מתוך נכונות לסייע ככל הניתן. לגורם זה השפעה על רמת שביעות הרצון של הדיירים בתהליך.

בחירת עו”ד בעל ניסיון

מכיוון שליווי עו”ד בפרויקט התחדשות עירונית דורש ידע רב ומיומנות, חשוב לדאוג לבחירת איש מקצוע בעל ניסיון שליווה פרויקטים דומים ומכיר את ההליכים השונים היטב כך שינהל את התהליך בצורה בטוחה ויעילה מה שחשוב מאוד להצלחתו.

בחירת עו”ד אישי – האם כדאי?

קיימות 2 אפשרויות בשכירת איש מקצוע מתחום המשפט: בחירה בעו”ד משותף לכל הדיירים מול בחירה בעורך דין שייצג דייר באופן אישי. למעשה, קשה לקבוע תשובה אחידה בנוגע השאלה מה כדאי בסיטואציה זו. לרוב, עו”ד אישי עבור דייר ספציפי יהיה נחוץ במקרה בו לדייר יש אינטרסים מיוחדים שהוא מעוניין לייצג מול שאר הדיירים.

החשיבות בבחירת איש המקצוע הרלוונטי

משרדי עו”ד גדולים מעניקים ידע מקצועי רב ללקוחותיהם, אם כי לעיתים הלקוח עלול לחוש כחלק מתעשייה של תיקים משפטיים ללא יחס אישי וללא יכולת לבחור את איש המקצוע המתאים לו. לעומת זאת, במשרד בוטיק , יינתן לרוב יחס אישי ואכפתי כשהלקוח יכול לבחור לעצמו עם מי הוא בוחר לעבוד. לכן, בפרויקטי התחדשות עירונית קיימת עדיפות ליחס אישי ובחירה של העו”ד הנכון ביותר מכל בחינה.

משרד עו”ד התחדשות עיונית – אביב טסה

עו”ד אביב טסה וצוות המשרד מתמחים בעסקאות מקרקעין מורכבות לרבות ליווי פרויקטים של התחדשות עירונית ומתן שירות אישי, מקצועי ובעל ניסיון רב בתחום. פרויקט של התחדשות עירונית? צרו קשר עוד היום עם נציגי המשרד שישמחו להעניק לכם שירות מושלם וללוות אתכם כל הדרך עד לקבלת המפתח.

שתפו את המאמר לחברים:

Email
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Facebook
דילוג לתוכן